LOOS

Nový porcelánový servis LOOS, novinka roku 2014! Ne tak docela. Nenechte se zmást jeho designem, ale ani názvem. Tato forma totiž vznikla v roce 1987, a v roce následujícím byl tento soubor vystaven poprvé na veletrhu ve Frankfurtu. V témže roce získal pak cenu Institutu průmyslového designu za design - Křišťálový jehlan.

Jeho autor, ak. soch. Jiří Laštovička jej navrhl v rámci spolupráce ÚBOKu pro Vývojový závod v Lesově, který patřil do tehdejšího státního podniku Karlovarský porcelán s.p. Konec osmdesátých let otvíral nové obzory v pojetí designu, což se projevilo i ve výrobě porcelánu odklonem od tradičních tvarů.

Nové technologie umožňovaly kvalitní provedení komplikovaných tvarů, zejména plochých výrobků, tedy hlavně talířů. Design souboru LOOS vycházel z maximálně jednoduchého tvarosloví uzavřeného vejčitého tvaru, narušeného pouze výsečemi, které tvoří prostor pro úchyty a jsou koncipovány tak, že vnější tvar v siluetě doplňují a zachovávají její symetrii. Oválný půdorys byl i v tehdejší době novinkou, zde však plnil praktickou úlohu.

Ovalita tvaru výrazně odlehčuje velkou robustnost, která by byla nežádoucí, avšak při rotačním řešení tvaru nevyhnutelná. Novinkou byly v první fázi i oválné podšálky u čajové, mocca a kávové soupravy. Toho bylo tehdy možné dosáhnout právě jen v rámci manufakturní výroby ve Vývojovém závodě. Původní záměr komplexního designu zůstal bohužel na půli cesty. I přes revoluční počin jímž bylo převedení do závodu Nová Role a zde jeho rozšíření o jídelní soupravu nepřekročilo rámec zavedeného výrobního procesu a tvar byl vyráběn v kombinaci s klasickou kruhovou coupovou plošinou. Jeho výroba definitivně skončila před osmi léty.

O jeho znovuzavedení do výroby rozhodlo několik věcí - avšak zásadní jsou dvě. Za prvé je to nadčasovost vlastního designu, za druhé - příležitost vyvinout komplexně celou plošinu a další výrobky doplňující jídelní soupravu v té podobě, která odpovídá původnímu záměru. Věřme, že i pro pamětníky bude opravdovou novinkou i přes původní název. Ten totiž nezasvěceným připomíná chybně použité anglické loose.

Design, ač možná také „volný“, „neupevněný“, je ale poctou významnému architektovi Adolfu Loosovi, brněnskému rodákovi, který však působil hlavně ve Vídni. Věřme, že tento porcelánový „remake“ bude provázet citát toho, jehož jméno nese: "Ornament je zločin!"

© 2017. Všechna práva vyhrazena. Vytvořilo studio FlexiSoftware.cz.